SanYang & SeneGambia strand 1 tm 2-2013 - Reisverslag uit Sanyang, Gambia van Misterylady - WaarBenJij.nu SanYang & SeneGambia strand 1 tm 2-2013 - Reisverslag uit Sanyang, Gambia van Misterylady - WaarBenJij.nu

SanYang & SeneGambia strand 1 tm 2-2013

Blijf op de hoogte en volg Misterylady

02 Februari 2013 | Gambia, Sanyang

VRIJDAG 1 FEBRUARI 2013
Lekker uitgeslapen en de ochtend rond gehangen rondom de lodge.
Rond 12.30 samen met Seringhe (medewerker op de compound) lopend naar het strand, volgens hem is het niet ver. Het begrip ver in Gambia moet je snel laten varen. Want op het heetst van de dag 37C heb je het snel gehad na een wandeling wat toch zo'n 40 min. duurde en na vele sorry's van Seringhe heb je behoefte aan verfrissing. Eindelijk komen we aan op een terrasje waar we tijdens het nuttigen van een koel drankje, de koeien heerlijk door het water zien lopen.
Goed voorbeeld doet volgen dus het vervolg van de wandeling ging heerlijk door het koele water op weg naar de vissersboten van SanYang, die 1 voor 1 binnen kwamen met de vers gevangen vis uit de oceaan. Ook vandaag worden de boten met mankrancht op het strand gelegd, leeggehaald en het vis ter plekke schoongemaakt. Onze looproute ging door naar Beachbar "Sunrise" de broer van Seringhe, daar een cola te hebben gedronken namen we de beslissing om met lokale taxi voor100D = € 2,50 terug te rijden naar het centrum van SanYang om daar een internetcafe op te zoeken. Hier moet je niet veel bij voorstellen de oude pc's en bakkebeestschermen doen haar nog goed dienst en geduld moet je er zeker hebben want de snelheid van 30mb is daar3mb en niet gek van opkijken als ineens de stroom uitvanlt en alles is weg. Oeps. Eens maar nooit meer proberen hier in Gambia, dan maar bij MacLuna's een tosti ham/kaas gegeten.
S'avonds met Wim, Pia en Tour (noor die hier overwinterd en getrouwd is met Gambiaanse Maria) hebben we door hem exclusief vers geschoten BushPig gegeten, stukje taai vlees maar wat hun verrukkelijk vinden.
Dan krijgen we sms van gids Abdhoulli met een bod voor 7dagen voor 25000D incl. = € 625. Dat is ff schrikken na wat na te vragen bij de ervaren reizigers onder ons kregen we advies om tegenbod te doen van 10000D = € 250 excl benzine, die betalen zodra er getankt moet worden. Dit bedrag is voor hem weer schrikken en hij doet een bod van 17500D excl. benzine. Daar komen wij nog op terug. Na nog wat gedronken te hebben met z'n alle richting compound en het bedje in.

ZATERDAG 2 FEBRUARI 2013
Tijdens het ontbijtje om 10:00 bij de lodge begin het weer lekker warm te worden en maken we de beslissling om op z'n Gambiaans naar het strand van SeneGambia te gaan. Na de wandeling van 1,2km vanaf compound naar de openbare weg te hebben gelopen wachten we langs de kant op de Bushbus, die rijdt hier af en aan en stoppen overal als je het maar aangeeft, deze worden volgepropt met allerlei soorten passagiers van blanke toeristen, Gambianen, Kippen, honden en geiten dit voor 7D zo'n 20min rijden naar de turntable want daar draait hij weer om terug bnaar SanYang. Bij de turntable waar tevens taxiplaats is stappen we in een oude mercedes die met touwtjes aanelkaar zit, daar geldt als de motor en de claxon het maar doet rijdt het daar. Voor 50D met de taxi naar het SeneGambia strand rit van zo'n 30 min. Het zandpad af naar het strand lopen de apen los, afkomstig van het Monkeypark die zich naast het strand bevindt. Deze apen doen zich tegoed aan de bananen en sinasappels uit de afvalcontainers, die weer afkomstig zijn van de FruitJuice barretjes op het strand. Deze apen zijn niet bang en blijven rustig zitten of lopen langs je op en kijken jou aan met een blikk van (wat een blanke aap) hihihaha.
Op het strand aangekomen bespringen de Gambianen je van alle kanten want iedereen wil jou op hun strandbedje of versnappering aan je verkopen, eindelijk liggen we dan op een strandbedje bij een hotel complex waar je vrij rustig en relax kan genieten. Ondanks de woeste oceaan en rode vlag (advies niet het water in te gaan) doe ik en vele andere dat wel, niet te ver dan is het goed te doen. Later in de middag hebben we bij Bini's een broodje kroket gegeten en met in kleding uitgdedoste Schotten en Ieren Rugby gekeken op TV, nou nou nou wat kunnen die te keren gaan als er genoeg alchohol in zit, maar wel gezellig. Onderwijl Tijd om met taxi terug te keren naar SanYang, ons lekker opgefrist komt gids Abdhoulli in een groene VW Nissan busje samen met Omar ons bij de lodge ophalen om bij Bar & Restaurant MacLuna's onze aankomende reis te bevestigen, want volgens hem moeten we er met de prijs wel uitkomen, hij beetje eraf en wij beetje erbij. Uiteindelijk komen we op 15000D = €375 excl. benzine. Dan zal Omar onze schauffeur en gids zijn voor 7 dagen de handen werden geschud en de deal is voor elkaar, morgen om 9:00 komt OMar ons bij de lodge ophalen. En zij vetrekken weer. Ik eet nog een lekker kop crabsoep met brood, drinken nog wat en betalen de afgelopen overnachtingen aan Bart. 6 nachten voor 9000D = € 225 voor 2 personen.
En dan met Bart voor de laatste nacht naar Gambian Paradise Club lodge.
En daar het bedje in.