Kololi 10 tm 12-2-2013 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Misterylady - WaarBenJij.nu Kololi 10 tm 12-2-2013 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Misterylady - WaarBenJij.nu

Kololi 10 tm 12-2-2013

Blijf op de hoogte en volg Misterylady

12 Februari 2013 | Gambia, Kololi

ZONDAG 10 FEBRUARI 2013
Wakker worden op een in het midden doorgezakt bed. Tja je wordt pas echt wakker onder een hele koude douche, want warm worden doet het hier niet moeten blij zijn als de druk het doet en er water uitkomt. Dan maar SeneGambia in om ontbijt en lunch in 1 te nuttigen bij "Yasmina" pancakes en een sandwich cheese met pineapple juice. Dan door richting het strand waar de Gambianen als vliegen op je af komen om maar weer een strandbedje te verhuren, dit soort taferelen had je in de binnenlanden niet. Wij vleien ons uiteindelijk op een zelf gekozen strandbedje neer bij een hotel waar we gratis mogen genieten onder het genot van een koud drankje die we daar besteld hadden. OP het strand was een pappa de kinderen te vermaken met warming up en wedstrijdeje rennen gewedlig om te zien hoe de kinderen van alle leeftijden 1 t/m 6 jr meededen. Al heel snel wonnen de wolken het van de zon en de frisse wind joeg ons van het strand, dan maar ff SeneGambia in en wat gedronken. Na een koude douche richting AliBabaGarden om samen met Marie van "SecondHome"daar wat te eten. Heerlijke gefrituurde prawns gegeten en daar ook nog lekker gedanst met de AliBaba band. Om 00:00 stopte de band ermee en wij op weg naar de lodge en in ons doorgezakt bed de nachtrust in te gaan.

MAANDAG 11 FEBRUARI 2013
Wekker gezet om 8.30 want gaan vandaag naar de Methodistenschool in Kotu waar de kinderen van "Second Home" zitten en daar waar Marie werkt. Eerst toch maar ontbijtje genomen bij Bar & Restaurant "Darboes" baquette met scrambled eggs. Door naar de mini supermarkt om daar een Big Bag of 360 lolly's te kopen voor de kinderen op school. Met taxi Bamboo richting Kotu hebben goed kunnen fdingen voor deze rit rit hij vroeg 400D en wij wilde maar 100D betalen hij was het er al snel mee eens en wij op weg. Op de school aangekomen werden we hartelijk ontvangen door Marie, Concierge, Hoofdirectrice, leraren en kinderen. We werden van klas naar klas begeleid door Marie van een gemengde leeftijdgroep naar een naaiklas en door naar de doven en slechthorende klas om zo te eindigen bij babyCare afdeling.
Phoe wat een geduld moeten die leraren hebben elk kind heeft een beperking en vraagt zo hun aandacht en aanhankelijkheid. Toen de zak met lolly's tevoorschijn kwam was er een gejuich en gejoel en deelde we ze uit, wat een vrolijke gezichtjes bij het sabbelen van de lolly's. Tijd om te gaan en weer in te stappen in de wachtende Taxi Bamboo terug naar SeneGambia om bij Bini's cappuchino te drinken (met slagroom). Met dezelfde taxi Bamboo richting YaYa een jongen met beperking die enkele weken geleden als vermist is opgegeven en via TV bericht weer terug gevonden door ouders in het ziekenhuis. Jongen had een auto ongeluk gehad waardoor zijn tong in tweeen was gesplitst en onherkenbare schaven op het gezicht. Terwij YaYa terug was bij ouders had hij verkeerde medicijnen meegekregen waardoor hij nog zieker werd. Linda (Ned. vrijwilligster)bij Second Home is met YaYa naar medischcentrum Afrimed gegaan waar hij toen wel op goede manier is verzorgd en snel weer opknapte.
Onderweg naar de familie kon Marriet de weg niet meer terug vinden en met telefonisch hulp van Marie kwam de vader van YaYa ons langs de weg ophalen, zover zaten we er dus niet vandaan. Aangekomen bij de familie in een schuurtje ingericht met bank, tafel, stoeltjes en TV en een mooie mozaieke vloer onlangs gelegd door vader. De ouders herkende Mariette nog van vorig jaar en vonden het leuk dat wij naar YaYa kwamen kijken, YaYa had het allemaal niet zo door en vroeg alleen maar om mintie. We hadden voor hem een pak fruitdrank meegenomen en deze hele liter werd in 1 keer leeg gedronken door YaYa. Voor de rest van de familie hadden wij brood en nog meer fruitdrank en een 50kg zak rijst. Dit werd goed ontvangen door de familie. Na een uurtje zijn we met de wachtende taxi Bamboo weer terug gereden naar SeneGambia waar we bij de lodge een koud biertje dronken en de vrouw des huizes haar was voor ons huisjeop het looppad stond te wassen.
na geen douche te kunnen nemen water op, dan maar met wat vochtige doekjes in de weer. S'avonds zijn we bij Mandels's seafood & steakhouse gaan eten, heerlijke Spicy African Prawns gegeten (garnalen in pindasaua met rijst). Verderop in de straat klonk het gezellig naar djembe muziek mijn nieuwschierigheid wat zo groot dat we die kant op liepen. Jawel bij Bar & Resataurant Monkey's zat een djembe band met dancers, we werden naar binnen gehaald en zijn daar gebleven tot 2:00 vooral met de obers en bandleden gepraat en gedanst. Tevens was dit de avond dat Mariette 50 jaar werd dus daar moest op gedronken worden de Cuba Libre's smaakte goed. Bij de poort van onze lodge aangekomen zat deze op slot na poosje op de deur te hebben gebonkt kwam de watchmen eraan en liet ons binnen, toen een heerlijke nachtrust gehad.

DINSDAG 12 FEBRUARI 2013
Uitgeslapen was ook wel nodig haha.Richting Monkey's voor ene ontbijtje, hadden we de heren beloofd dus doen we dat maar. Baguette scrambled egg met bacon en cappuchino en pineapple juice. Terug naar de lodge hebben we prijsafspraak gemaakt met een taxi die ons voor 350D i.p.v. zijn gevraagde 500D naar SanYang wilde brengen, want we gaan de laatste dagen terug naar Bart op de Gambian Paradise Club lodge. Op de lodge om onze tassen te pakken en de eigenaar te betalen die er niet was dan maar het geld aan de watchman afgegeven 1500D pp. Gingen we op weg naar SanYang bij de compound aangekomen vond de taxi hhet toch te weinig en vroeg om meer, helaas afspraak is afspraak dus met gebogen hoofd haalde hij onze tassen uit de auto en stapte in en reed weg.
Van harte welkom geheten op de koffie bij Wim & Pia, terwijl Amie de sleutel van lodge 6 kwam brengen. In dde lodge is het eerste wat wij probeerde water, wat denk je OP, al snel ging de geneartor aan om dit weer bij te vullen. Rest van de dag lekker bij de lodge gehangen en met Nalla & Beau gespeeld. S'avonds rond 20:00 zouden mensen van Second Home komen om de verjaardag van Mariette te vieren en tevens mee eten. Om 22:00 nog niemand eindelijk om 22:15 telefoontje van Marie, ze konden het niet vinden en hadden al diverse keren gevbeld maar geen contact. 22:45 daar komen ze eindelijk aan na samen gegeten te hebben Beefburger hebben we nog gezellig gepraat en rond 00:00 vertrokken zij weer richting SeneGambia, wij zijn nog blijven zitten met Musa, Tour, Robert, Bart, de dames binnen en hebben nog wat gedanst. Rond 1:45 met zijn 11en in de bus van Bart, zijn auto was kapot richting de lodge echt op zijn Gambiaans. Om 2:00 in bedje en slapen maar.