Vietnam - Reisverslag uit Việt Trì, Vietnam van Misterylady - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Việt Trì, Vietnam van Misterylady - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Misterylady

26 Januari 2014 | Vietnam, Việt Trì

ZONDAG 26-1-2014 LAO BAO - HUE

Om 7:30 in de bus en verlaten we vandaag Laos. Via de grensstad Lao Bao rijden we door naar Vietnam. De totale reisduur voor vandaag is circa zes uur (167 km). Na de snelle grensformaliteiten en een mooie rit waar we onderweg in een huiskamer/restaurant met alle rotzooi op de vloer (eten, bestek, servetten) en waar de kinderen die er woonde een eigen gemaakte bonsai boompje aan het maken en versieren waren voor het aankomende New Year. Te druk met eigen personen en te vies eigenlijk heb ik er toch heerlijk nasi gegeten. Verder nog bezichtigd een oorlogsmuseum met kogelgaten en al nog aanwezig in het gebouw.
Rond 19:00 komen we aan in de oude keizersstad Hué. De ruimtelijk vormgegeven stad met zijn Franse gebouwen en brede lanen biedt veel sfeer. Het belangrijkste oriëntatiepunt van deze stad is de Huong Giang, de 'prettigruikende rivier', ook wel Parfumrivier genoemd. Hoewel wij de geur niet zo ervaren. Na opgefrist en tas schoongemaakt te hebben met vol gelopen badschuim uit de fles in het Tuong Giant hotel lopen we het stadje in en hebben gegeten bij een Western restaurant waar ik heerlijk gebakken garnalen heb genuttigd (ff geen rijst). In het hotel nog ff drankje bij Robert en George genuttigd.

MAANDAG 27-1-14 HUE vrije dag
Uitgeslapen tot 8:30 en na aan ruime keus van het ontbijt hebben genuutigd worden we opgehaald voor een tocht met de dragonboot over de parfumrivier. Aan boord bij de lokale mensen die r ook op wonen probeert papa ons souvenirs te verkopen, na netjes afgewinpeld te hebben begint de trip waarbij we er na een uur al genoeg van hadden en lieten ons afzetten aan de achterzijde van een lokale markt, te ranzig voor woorden waarbij menselijke uitwerpselen en bedorven eten lag zijn we toch over de vlees, groente en fruit markt gelopen onegloofwaardig om te zien. Verder de stad in komen we wel honderd toerende scooters voorbij, geweldig om te zien en horen (oorverdovend).
Aangekomen in de VERBODEN PAARSE STAD het voormalig keizerlijk paleis gelegen in het midden van de huidige stad nemen we een rondrit van een uur op een cyclo, met z'n 2en zit je voorop een fiets waarbij de gids al fietsend ons de gebouwen die vroeger veel te leiden hebben gehad van de beschietingen van bombardementen en die ze stukje bij beetje weer in ere herstellen liet zien en waarnemen. Bijzonder op deze manier door een stad te laten rondleiden.
Na deze rit hebben we ons laten afzetten bij het paleis en de tombe van de keizer Minh Mang, zeer de moeite waard.
Na deze enerverende dag hebben we de avond een zwitsers leven gevoel gecreëerd en heerlijk gedronken en gegeten (Tuna salade) en de avond afgesloten op onze kamer met een drankje.

DINSDAG 28-1-14 MARBLE MOUNTAINS - DANANG - HOI AN
Op deze HAPPY NEW YEAR dag in Vietnam vervolgen we onze reis via de spoorweg Zuid - Noord via vele rijstvelden, oesterfarm, Blue lagoon en langs de ongerepte stranden en baaien bij Lang Co.
Via de Marble Mountains dit is een in het vlakke land gelegen heilige rotsformatie die doorweven is met grotten en spelonken. Ten tijde van de Vietnamoorlog was het een schuilplaats voor de Viet Cong. Nu is het een boeddhistisch heiligdom. De vele beelden die in de verschillende grotten staan en de fascinerende tempeltjes, getuigen hiervan. Via een lange trap klim je naar de top en geniet je van het weidse uitzicht. Ondertussen wordt je door de vele bedelende mensen gevolgd.
Lunch mogelijkheid was in een te chique en duur restaurant gepland maar onze plaatselijke gids Toung nam Robert, George en ons mee naar een plaatselijke restaurantje waar wij goedkoop heerlijke noodles met kip hebben gegeten. Dit is wat wij zoeken in de plaatsjes en niet die dure onderkomen.
Het CHAM museum is ook een bezoek waard in Danang Het museum heeft de grootste verzameling Cham-beeldhouwkunst ter wereld; de collectie telt meer dan 300 beelden van zandsteen. De beelden dateren uit de 7de tot de 15de eeuw. De beelden uit de periode tot de 10de eeuw verraden voornamelijk hindoe-invloeden uit India en Indonesië. In de periode tussen de 10de en 15de eeuw overheersten Khmerinvloeden uit Cambodja.
Eind van de middag komen we aan in Hoi An, het voormalige Faifo bij hotel Bach Dang. Avond hebben we een wandeling gemaakt door het sfeervol en kleurrijk plaatsje waar elke avond een avondmarkt plaats vindt met vele drakenboten en drakendans optreden. Pizza gegeten in een sfeervol restaurantje en nog drankje gedaan op een terrasje. Wat een geweldig gezellige sfeer hangt er hier.

WOENSDAG 29-1-14 HOI AN vrije dag
Rond 8:15 zijn we met een plaatselijke bus naar de ruïnes van My Son gereden, dit is een groot complex bestaande uit meer dan 79 religieuze gebouwen, onder andere tempels en torens die onderling verbonden zijn door ingewikkelde ontwerpen van rode baksteen. Loop van de middag hebben we fietsen gehuurd bij ons hotel om op weg naar het strand te gaan. Onderweg zijn we gestopt bij een mannetje die druk in zijn rijstvelden aan het werk was en probeerde ons wat aanwijzingen te geven hoe hun te werk gaan in de rijstvelden. Aangekomen op het strand hebben we heerlijk genoten op een strandstoel van de zee, biertje en de vissers die met ronde boten het water op gingen om aldaar hun vis te vangen. Bij de fietsstalling op weg naar huis nog ruzie gekregen met de jongen van de fietsstalling hij vond dat wij te weinig geld aan hem gaven om op onze fietsen te passen, aangezien dit geen bewaakte fietsstalling was vonden wij het genoeg maar het liep hoog op met dreigementen van zijn kant, dit werd gesust door een stevige donker bewoner die engels sprak en ons vertelde dat de jongen niet helemaal 100 is en dit doet om te overleven. Toch hebben we nietmeer betaald en zijn vertrokken.
Rond 18:30 opgefrist in het hotel en met de fiets richting het stadje waar weer een geweldige sfeer hing vooral met het Happy New Year event dus we hebben ons heerlijk vertoefd en gegeten.

DONDERDAG 30-1-14 DANANG - HO CHI MINH CITY
Om 8:30 na ons ontbijtje en nog even aan het zwembad gelegen zijn we om 10:00 met de bus terug richting Danang gereden om aldaar om 12:10 met het vliegtuig verder te reizen. Om 13:30 landen we op de luchthaven in Ho Chi Minh City, daar aangekomen maken we een kennismakingstoer door de stad. Hierbij passeren wij t voormalige Amerikaanse ambassade op Le Duan-straat. Bijna iedereen zal zich wel het dramatische vertrek van de Amerikanen herinneren vanaf het dak van de ambassade op 30 april 1975. Ook zien we het voormalige presidentiële paleis. Opvallend zijn de Notre Dame-kathedraal en het Hoofdpostkantoor dat duidelijk Franse invloeden laat zien. Helaas is het niet mogelijk tijdens deze korte kennismakingstoer uit te stappen. Hiervoor krijgen we nog de mogelijkheid op onze vrije dag morgen.
Om 14:30 komen we bij Hotel Elegant aan en zijn we met Ying Manfred en ? de stad ingelopen, vanwege Happy New Year waren vele winkels gesloten. Wel genoten van de groepen draken dansers die op straat hun kunsten vertonen. Rond gelopen op de buiten boekenmarkt waar het enorm druk was met plaatselijke bewoners. Avond ben ik in het hotel gebleven omdat ik mij niet lekker voelde en heb het vuurwerk vanaf mijn slaapkamer raam gezien.

VRIJDAG 31-1-14 HO CHI MINH CITY vrije dag
Vandaag voelde ik mij nog niet lekker en zijn we op zoek gegaan naar gelegenheid met zwembad dit vonden we in de stad bij een hotel op het dakterras en hebben ons hier kostelijk vermaakt. Avond ben ik weer in het hotel gebleven en heb energie opgedaan met crackers en smeerkaas die we in een winkeltje hebben kunnen kopen.