7 daagse rondrit 3 tm 9-2-2013 - Reisverslag uit Tendaba, Gambia van Misterylady - WaarBenJij.nu 7 daagse rondrit 3 tm 9-2-2013 - Reisverslag uit Tendaba, Gambia van Misterylady - WaarBenJij.nu

7 daagse rondrit 3 tm 9-2-2013

Blijf op de hoogte en volg Misterylady

09 Februari 2013 | Gambia, Tendaba

ZONDAG 3 FEBRUARI 2012
Vandaag begint de 7 daagse rondreis door de binnenlanden van Gambia. Om 8:00 wekker gezet want Omar zal ons 9:00 ophalen. Na nog wat gespeeld te hebben met Nalla en Beau en Wim, Pia & Seringhe gedag te hebben gezegd, hoorde wij Omar al toeteren bij de gate, die was dus heel netjes op tijd. Bart & Luna zwaaide ons uit terwijl wij in het groene VW nissan busje stapte en richting SeneGambia reden om daar nog wat cash geld te pinnen bij de ATM, want dit is in de binnenlanden niet mogelijk. Omar heeft de bus volgetankt voor 2026D = € 52, en ook de banden gevuld. De rit werd vervolgd naar Banjul Ferry Service, rond 10:50 kwamen we daar aan en kocht Omar tickets voor het busje 155D en voor ons 10D pp. Rond 12:00 meerde de ferry aan en kwamen de mensen van boord terwijl wij vrij snel aan boord mochten gaan, via de trap zijn we boven gaan zitten om alles goed te volgen terwijl de auto's en vrachtwagen het dek op reden. Toe er een auto te scheef op het dek stond werd deze met mankracht opgetild en aan de kant gezet zodat er nog een auto bij kon.
Op de boot werden we vermaakt door 2 heren met zelfgemaakte instrumenten. Rond 13;30 kwamen we aan in Barra waar we van boot zijn gegaan. Via een stoffige rode zandweg en door plaatsjes als ............................................................
komen we in Juffrey bij de Kuntah Kinthe Lodge aan. Dit compound ligt gelegen aan de Gambia Rivier.
We werden door de eigenaar van de lodges rondgeleid over het compound en daar werd ons huisje nr 17 aangewezen, deze bezichtigd te hebben en qua prijs overeengekomen hij vroeg 1500D wij bieden 1250D, daar gaat hij mee accoord, worden onze tassen in het huisje neergezet.
Rond het middag uur gaan we met een bootje naar James Island 1000D,
Dit eiland is met name belangrijk vanwege haar getuigenis van de slavernij, als verzamelpunt van slaven totdat slavernij was afgeschaft.
De rivier Gambia was de eerste handelsroute voor het midden van Afrika, en was daarmee ook de corridor vanwaar de slaven werden aangevoerd. Het James Island en bijhorende vestingwerken herinneren ons daaraan.
Hier werd ons door de gids uitgelegd hoe dit ontstaan is en wat de ruine delen allemaal voor gediend hadden. Terug met de boot zijn we in het slavernij museum geweest.
Na dit alles gezien en gehoord te hebben is het tijd voor een heerlijke douche. Daarvan heerlijk opgefrist te zijn wordt ik in de slaapkamer verwelkomt door een grote horde rode mieren die zich gesetteld hebben inonze lodge. Onze personal waiter en chauffeur wisten geen raad om ons een ander huisje te geven, toen kwamen we in huisje nr. 10 deze lag direct aan de rivier mooier kan je het niet hebben. Toen was het tijd voor een lekker koud pilsje en rond 19:00 reden we richting het restaurant van de eigenaar van het compound. Aangezien wij als enige daar waren werd er geen gebruik gemaakt van de geneartor en moest alles met kaarsjes en andere lichtjes. Het eten werd vers voor ons bereid ( Garnalen in Garlic Sauce) mmm mmm. Zodra we dit op hadden zijn we met z'n alle richting compound gereden hebben daar nog wat gedronken met alle werknemers die er bezig waren. Die hebben voor ons op traditionele wijze Black Tea gemaakt, (Losse thee trekken in water op houtskool, zodra het warm is gaat er heel veel suiker in en dan gaat het overgiten beginnen vanuit theepot in glas en weer terug zodat het suiker goed oplost, dan vanuit het glaasje in ander glaasje zodat het drinkbaar is, en proeven maar) ZOEOEOEOEOEOEOEOEOEOET. ONdanks de sterke thee zit er zoveel suiker in is voor ons niet drinkbaar de Gambianen vinden het heerlijk. Wij dan maar een BIERTJE. En dan het bedje in, waarbij we halverwege de nacht werden gewekt door een dier die het leuk vond om over het dak heen en weer te rennen. Toch weer in slaap gevallen om rond 6.30 gewekt te worden door de moskee, wordt je niet vrolijker van (HALALALAAHALLLALALALAHAAALLALALALHAHAHAHAHALALLLALAAAAA)

MAANDAG 4-2-2013
Om 8.30 eruit en om 9:00 wer ons ontbijt klaar gezet in ons prive prieel naast het huisje was zicht geeft over de Gambiarivier. Ontbijt bestaat uit: Stokbrood, gebakken ei, Jam en Nescafe. Met een geweldig uitzicht en goed verzorgd ontbijt door onze prive waiter. Was Omar weer bezig om de traditionele thee klaar te maken, dit te proberen zonder suiker, ook geen goed idee STERK, dus was er meer voor hem. Ondertussen kwam er een jongetje aangelopen met een vastgebonden kip onder zijn arm, is zijn huisdier MMM MMM. Verderop was er een vrouw buiten lunch (benechin) aan het klaar maken voor een delegatie die op de compound kwam kijken.
Om 11:00 de bus weer in om onze weg verder te volgen over de hobbilge rode zand weg door kleine plaatsjes en langs de weg waren vrouwen in een put hun kleding aan het wassen. Hehe weer aangekomen op de geasfalteerde doorgaande weg kwamen we aan in Farafenni bij Lodge Eddy. Daar aangekomen werd ons enkele slaapvertrekken aangeboden ach de keuze is reuze in de kippenschuurtjes (NOT) maar zijn nu in de most biggest Town of Gambia. Het afdingen kan weer beginnen vraagprijs 1200D wij bieden 1000D OK. Bij ons huisje hebben we enkele zanderige kleding laten weken in een sopje om te ontdoen van het rode zand. Want onderweg goed voorbeeld gehad van de dames bij de put.
En dan relax aan een pilsje voor ons huisje in de tuin. Dan toch maar de Big Town in gelopen waar allerlei schuurtjes diende als winkeltjes (stoffen, groente fruit, tassen, kleding etc) Bij fruitkraam enkele mandarijnen gekocht voor veel te veel natuurlijk en ZUUUUUUUUUR. Wij zouden bij de lodge eten, maar ze hadden alleen maar kip en dat is echt niet mijn ding, dan maar slappe friet speciaal gegeten. Op aanraden van Sharif vriend van waiter Moses hebben we op de straat bij een vrouwtje Tilapi (stokbrood met gekruid gehakt en bonen) gegeten lekker. In eerste instantie konden wij dit vrouwetje niet vinden maar een vriendelijk kereltje is met ons meegelopen om haar te wijzen, en om hem te bedanken hebben we hem ook een tilapi aangeboden van 10D. Blij dat hij was en heeft het met smaak opgegeten. Verder in de town kwamen we een bioscoop tegen waar een Bollywood film werd gedraaid, in dit outen schuurtje zaten de bezoekers op houten bankjes en konden tegen betaling in en uit lopen. Nog wat gedronken bij de lodge en rond 00:30 het bedje in.

DINSDAG 5-2-2013
9:00 Na een frisse douche waarbij de bak bijna overstroomde heb ik nog ff aan de poort gestaan waar ze gelijk naar je toe komen of ze iets voor je kunnen betekenen tegen betaling natuurlijk, zo gaat dat hier zij bieden zichzelf aan. Jij als Touba (blanke) heb geld volgens de Gambianen, netjes afgewimpeld. De bus weer in op weg naar de Circle Stone in Wassau, onderweg kwamen we bij een dieren drinkplaats waar de koeien halverwege in het water stonden. Verder onderweg kwamen we weer door lkievelije plaatsjes met rieten huisjes en kinderen die naar de weg kwamen rennen om te zwaaien en schreeuwde om minty (snoepje). Bij de circle Stone's aangekomen hebben we eerst onze onderweg gekochte tilapi opgegeten, onder het genot van een drankje en muziek op eigengemaakte Xylofoon. Toen maar een rondje circle Stone begeleid door onverstaanbare gids was klein maar fijn bezienswaardigheid. Busje weer in en verder op weg. Bij een pontje aangekomen zijn we de Gambia Rivier overgestoken en kwamen we in GeorgeTown aan. Aangekomen bij het Baobolong lodge bleek deze vol te zitten met andere toeristen, en werden we ondder begeleiding naar hun anlex gebracht deze bevond zich midden in het dorpje. Was een nette en schone lodge voor afrikaanse begrippen. Hebben rondje GeorgeTown gedaan waar we werden begeleid door de local kids, die maar bleven vragen om een voetbal. Terug bij dde lodge wat gedronken en info opgevraagd voor een Gambia rivier tocht.
Uiteindelijk via Omar mannetje tocht geregeld voor 3500D voor de dag van morgen. Na het eten couscous, salade en taai vlees YAK, zijn we naar het mannetje gegaan om te betalen en tijd af te spreken irritant snel afgeleid mannetje dus snel maar weer weg. Op tijd naar bed want wordt weer vroeg het bed uit. Halverwege de nacht wakker gemaakt door een muis die in mijn tas aan de koekjes zat te eten door het plastic heen, dus allerlei capriolen uitgehaald om hier van af te komen. Toch weer in slaap gevallen.

WOENSDAG 6-2-2012
Om 7:00 wekkkertje want om 7:30 vertok onze boot over de Gambian Rivier, daar angekomen lag onze boot al te wachten met schipper, heerlijk met z'n 4en relax over de rivier. Na een 3 uur durende tocht lag er midden op de rivier een boot om tickets te kopen voor gids die ons Baboon eiland ging uitleggen waar wij dan omheen mochten varen op zoek naar baboons. 2 baboons en 4 slingerende hoog in de bomen monkeys gezien. Deze apen zijn op het eiland geplaatst e worden dagelijks bijgevoerd, amders zouden zij het daar niet overleven want het is een eiland midden in de Gambia Rivier. Na deze bezienswaardigheid varen we weer terug naar het begin punt waar we onderweg Hippo's tegen kwamen die heerlijk in de rivier aan het vertoeven waren en Monkeys in de boemen aan het slingeren. Om 16:00 meerden we weer aan bij het beginpunt en hebben bij de lodge nog wat gedronken en nagenoten van de tocht lang (8,5) maar wel relax op het houten bankje.hihi. S'avonds konden we weer eten bij de lodge chicken gaan we dus niet doen.Dan maar het dorp in voor een local restaurantje, we werden verwezen naar 5 to 5 die zou om 19:00 open gaan. Dus nog tijd voor frisse douche en samen met Omar naar WK voetbal (Bakuna Fassou - Ghana) gekeken in een schuurtje waar diverse tv's naast elkaar stonden met verschillende wedstrijden, na eindstand 1-1 verlenging, en poef stroom uit dus maar weer terug naar lodge want dit kan wel ff gaan duren, daar werden we verwelkomd door een djembe groep bij kaarslicht zeer sfeervol. Na een half uurtje op weg naar restaurant 5 to 5, gesloten dus op zoek naar wat anders zo kwamen we terecht bij Dembula "placemat" waar de stoelen en tafels van binnen naar buiten werden verplaats om daar te dineren bij kaarslicht. Hier hebben we Benechin (gebakken gekruid rijst met uien) gegeten was goed van smaak.
Helaas ben ik die nacht goed aan de diarree geweest en heb veelop toilet doorgebracht. Ook weer visite van de muis die nu niet in mijn tas kon want die zat dicht. Toen ik weer wakker werd voelde ik mij licht en leeg.

DONDERDAG 7-2-2013
In de bus heb ik weinig van de rit meegekregen want veel gelegen omdat het toch bleef rommelen in de buik. Onderweg nog wel familie op een kamp aangedaan waar wij binnen mochten kijken op hun compound en
huisje. Wij blij en kuinderen en volwassen blij met de lolly's die wij hebben uitgedeeld en nog wat geld gegeven. Ook nog op Soma market rond gelopen was zo druk en hectisch snel maar weer busje in op weg naar Tendaba. Bij Tendaba camp aangekomen kwamen we in de toerische wereld terecht van nederlanders en belgen, die daar ook verbleven om met name te birdwatchen met joekels van camera's. Er werd ons een huisje aangewezen die er prima uitzag, terwijl we heerlijk voor het huisje van de zon aan het genieten waren, kwam Omar met een speciaal Baobap drankje waarbij ik mij weer beter zal gaan voelen een soort ORS dus Baobap jus met veel zout smaakte yakkie maar baat het niet schaad het niet. Toch nog even op het stenen bed gelegen want voelde mij zeer leeg.
S'avonds wat soep met brood gegeten en dat bleef gelukkig liggen. Ook nog een trip deal gemaakt om met safaritruck door een park te rijden de volgende dag voor 18000D.
Terug bij het camp werden we vermaakt door de plaatselijke Djembe groep met zingende/dansende man en zingende dames die er iets gezelligs van maakte op hun manier. Toch maar terug naar het huisje en stenen bedje in.

VRIJDAG 8-12-2013
7.30 richting ontbijt die bestond uit stokbrood met jam, president brie of omelet. Dan om 8;45 richting de truck die ons naar het natuurpark zal brengen. Wat een teleurstelling als het gaat om een truck met laadbak, maar ach mag de pret niet drukken. Ook een paar local mensen reden mee om afgezet te worden in hun dorpje aan de rand van het natuurpark. Wij door naar de creek wat een drinkwaterplaats is voor de dieren die zich daar bevinden, geen dier te bekennen, wel gigantisch mooi uitzicht over de creek. Verder door het park waar we op verre afstand Bushpigs zagen lopen en slingerende monkeys in de bomen boven ons. Bij een open plek waar wij stopte rende en speelde 10tallen baboons met elkaar en zodra wij dichterbij kwamen schreeuwde en rende ze weg de bossen in. Onze gids wist het geluid zo goed na te bootsen dat er door de groep op gereageerd werd toen ze uit ons gezichtveld verdwenen. Ook wij de truck weer in en richting het camp met he gevoel van hadden we dit niet ondernomen hadden we zeker niks gemist. Ook de locals die uitstapte stonden te wachten om mee te rijden richting het camp. Op het camp nog wat gedronken aan de zijde van de Gambia Rivier. Toen maar het plaatsje in gelopen waar de kinderen naar je toe komen en vechten om je hand te mogen vasthouden en meeliepen. Ook werden we aangesproken door een bewoner van et plaatsje die ons het een en ander lieten zien van Tendaba en natuurlijk belande we bij een kinderschool waar op dat moment kinderen op het speelplein aan het spelen waren en een leraar die daar toezicht op hield. Deze school werd door engelse mensen gesponsord dus vanuit regegring werd niks gegeven. De kinderen kregen tussen de middag op school warm te eten "rijst"want waarschijnlijk kregen ze thuis geen eten. Binnen in school hebben de kinderen voor ons gezongen (vader Jacob) en gedanst. Toen kwam er een rood boekje tevoorschijn waar namen in stonden van mensen die dit schooltje ook hadden bezocht en geld gedoneerd, daar konden wij niet bij achter blijven en hebben ieder 200D achtergelaten.
Terug op het camp wat gerelaxd en s'avonds tomatensoep met Garlic brood gegegeten, dit is puur knoflook stukjes met boter warm gemaakt in de oven, maar goed dat we beide hetzelfde hadden HUHHHHHHHHHHH.
Om 22:00 terug naar het huisje nog ff gezeten, gedronken en toen het stenen bedje weer in.

ZATERDAG 9-2-2013
Onrustig geslapen maar eten is binnen gebleven YAHOO, op naar het ontbijt om daarna weer in ons busje te stappen terug naar SeneGambis want dit is de laatste dag van onze experience trip. Omar blij dat hij weer terug naar zijn 4 kinderen kanen wij blij verder te gaan zonder opdringerige gids. Onderweg leuke en lieve plaatsje aangedaan waar Omar voor zichzelf en andere vrienden zakken steenkool langs de weg heeft gekocht wat op het busje werd gelegd. Hier is het steenkool spotgoedkoop dan bij de grote stad. Hier kost een Bigbag 100D en in de Big City 175D. Ook werden we gebeld door Mary met de mededeling dat er bij Lodge Kuntah Kinthe in SeneGambia nog 2 huisjes vrij zijn om te overnachten en dat het er goed en schoon uitzag, ook de prijs is zeer redelijk. Single huisje 500D per nacht, kijken dus toen we daar rond de klok van 12:00 aankwamen. Voor de afgelopen dagen zijn dit luxe huisjes voor Gambia begrippen, nemen dus voor 3 dagen. Dan het dorpje in om geld te cashen want Abdhoulli moet nog resterend betaald worden voor de 7daagse trip, die zouden we treffen bij AliBaba, nog ff wat gedronken, boodschappen gedaan en terug naar onze nieuwe lodge. Daar aangekoemn was de watchmen voor ons huisje 2 zwangere geiten aan het wassen zodat ze er weer spik en span bij lopen. Wij werden verblijd met een koude douche dat hier echt niet warmer wordt dus dat is snel gebeurd. In het stadje bij een luxe restaurant butterfish met banaan cashewnoten en kaassaus gegeten. Daarna nog wat bij Bini's gedronken waar veel nederlanders, engelse, schotten en ieren zich vermaken. Terug naar de lodge en ieder zijn eigen huisje en bedje in.