LAOS Pakbeng-Luang Prabang-Vientiane-Savannaketh - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Misterylady - WaarBenJij.nu LAOS Pakbeng-Luang Prabang-Vientiane-Savannaketh - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Misterylady - WaarBenJij.nu

LAOS Pakbeng-Luang Prabang-Vientiane-Savannaketh

Blijf op de hoogte en volg Misterylady

20 Januari 2014 | Laos, Luang Prabang

MAANDAG 20-1-2014 HOUEXAY - PAKBENG
Na een goede nachtrust en om 7:00 onder de douche en een ontbijt bestaande uit toast en gebakken ei stappen we om 8:00 de bus in die ons naar de border van Thailand/Laos brengt.
Daar aangekomen ontmoetten we onze local gids Tuy die voor onze visum heeft gezorgd nadat wij het formulier hebben ingevuld en 35 dollar betaald. Aan de kant van Laos staat er weer een andere bus voor ons klaar die ons naar de royale langzame boot brengt, die ons een avontuurlijke tocht over de Mekong Rivier laat ervaren tussen de met woeste jungles begroeide oevers van Thailand en Laos.
Na de grensformaliteit aan de waterkant in Houexay gelegen te midden van de GOUDEN DRIEHOEK waar veel opium wordt gesmokkeld varen we rechtstreeks door naar Pakbeng in Laos. Aangezien er een frisse wind waaide was het zeer koud op de boot en zaten we gewikkeld in dekens om het toch nog aangenaam te hebben ondanks het zwakke zonnetje. De lunch was goed verzorgd door de kokkin op de boot.
Halverwege de tocht hebben we nog een arm traditionele bergstam langs de rivier bezocht, zodra de kinderen onze boot zagen naderen kwamen ze al hollend naar ons toe. Ying had ballonnen bij zich die wij mochten uitdelen aan de kinderen waar ze blij mee waren en probeerde ze zelf ook op te blazen. Na een korte rondleiding door het dorp en heerlijk opgewarmd vervolgde we onze koude vaart op de boot naar Pakbeng waar we om 17:00 aankwamen en werden onze koffers door de loopjongens van het Phetsokxai hotel naar boven gedragen over de steile met stenen bezaaide weg.
Na opgefrist te hebben zijn we met onze groep het traditionele dorpje ingelopen en kwamen we langs een tempeltje waar een monnik een gebed aan het oplezen was, dit werd bezocht door vrouwen die op een matje op de grond zaten en mee bidden met de monnik voor ons niet te volgen maar een belevenis om dit mee te maken. Buiten deze tempel stonden allerlei spullen die geofferd zijn door de plaatselijke bevolking denk aan: rijst, wierook, potten, pannen, geld, water, fruit, potjes en kannetjes etc. Onze weg vervolgd komen we langs allerlei BBQ van de plaatselijke bevolking met o.a. worstjes, rijst in een stammetje en complete kippenpoten dit is een lekkernij voor de bevolking daar en zo ook voor onze gids Ying die 3 van die poten kocht waarvan wij ook mochten proeven. Mwha niet voor herhaling vatbaar (zal wel tussen de oren zitten). Dan maar op zoek naar een restaurant aan de Mekong rivier dit hadden we gevonden bij Boumny waar ik een local food van beef (gehakt) met steamed rijst lekker pittig van smaak.
Terug bij het hotel met z'n allen nog wat gedronken op de kamer van George en Robert want het was helaas te koud om buiten te zitten, maar dit was ook zeer gezellig en dan om 23.30 bedje in.

DINSDAG 21-1-14 PAC OU - LUANG PRABANG
Na een karig ontbijt (scrambed egg met stokbrood) vertrekken we verder om 8:30 met onze langzame boot en gewikkeld in dekentjes vanwege de kou naar Luang Prabang.
Vandaag is het ook weer 7 à 8 uur varen via een schitterende route.
Onderweg zien we het dagelijks leven op en langs de machtige Mekong aan ons voorbij glijden, en gaan we een dorpje aan die gesponsord wordt by France European.
Door naar waar de Nam Ou-rivier uitmondt in de Mekongrivier, liggen de imposante grotten van Pac Ou. Ze bevinden zich in een steile kalksteenrots die loodrecht oprijst langs de rivier. In twee prachtige grotten staan duizenden Boeddhabeelden in alle vormen en maten, in de loop der eeuwen bijeengebracht door pelgrims. Sinds de 16de eeuw zijn de grotten in gebruik als boeddhistisch heiligdom. De prachtige ligging aan de rivier maakt deze grotten uniek en een bezichting waard.
Langs de rivier hebben we de LAO RICE Whiskey brouwerij bezocht daar waar ze zelf whiskey brouwde (rijst met water worden in potten gegist daarna gaat het in een ton met daar bovenop koud water met ginseng wortel en extracten van kruiden die vanonder worden opgestookt en zodra het water is verdampt is het zodanig gedistilleerd dat het drinkbaar is als whiskey). In diverse flessen hadden ze slangen en schorpioenen gebotteld in de whiskey, heb mij maar beperkt tot het fotograferen ervan. Verder zat er een meisje die de traditionele sjaals aan het weven en borduren was.
Rond 17:30 aangekomen bij Hotel Suakin zijn we gezamenlijk over de Luang Prabang Night Market gelopen (vanwege het koude weer had ik een deken uit hotel meegenomen, om me heen geslagen om zo nog wat warm te blijven.) Op de markt heerlijke bbq seafood gegeten met salade en cassave. Op tijd terug bij hotel vanwege kou en nog wat whiskey/cola met de jongens op onze kamer gedronken en op tijd naar bed. Morgen vroeg dag.

WOENSDAG 22-1-14 LUANG PRABANG vrije
Om 5:30 zijn we het bijzondere, rustgevende rustieke stadje "in the middle of nowhere" Luang Prabang ingelopen om daar de aalmoes ceremonie te bezichtigen. Bij zonsopgang verlaten de monniken hun tempels en wandelen ze blootsvoets in hun oranje gewaden door de straten van Luang Prabang. Om hun schouders hangen bedelkommen waarin ze voedsel verzamelen. Boeddhisten langs de straat geven handjes rijst of snacks aan de monniken, als respectvolle geste en spirituele traditie. De monniken nemen het voedsel aan om hun Boeddhistische belofte te demonstreren; het leven in armoede en vernedering.
Zelf hebben we een overheerlijke brownie met cappuccino bij James bakkerij genuttigd. Daarna hebben we de mooiste tempel Wat Xieng Thong bekeken, de tempel is rijk gedecoreerd en heeft een prachtig mozaïek met 'the tree of life' in een van de tempel muren. Ook verschillende andere tempels hebben we bezocht die de moeite meer dan waard zijn, en alles ligt zowat op loopafstand! Vanaf de top van de heuvel waarop de Phu Si-tempel is gebouwd, hadden we een schitterend uitzicht over Luang Prabang en omgeving.
Met lunch hebben we een heerlijke spring roll aan de mekong rivier gegeten, daarna nog enkele terrasjes gepakt en wat gegeten in het stadje. Omdat het zo afkoelde hebben we nog wat gedronken op onze kamer en bleef het nog lang gezellig.

DONDERDAG 23-1-14 LUANG PRABANG vrije
Om 10:00 na het nuttigen van spiegelei met stokbrood boeken we met z'n allen bij het toeristen buro de excursie naar het KUANG-SI BUTTERFLY park met z'n diverse watervallen. Met een taxi die moeilijk deed m.b.t extra bezette plaats vanwege rolstoel op weg. Halverwege moesten we overstappen in andere taxi busje (al half vol). Vanwege eerdere problemen met de rolstoel stonden wij erop dat onze eigen taxi ons naar het park moest brengen, veel over en weer gaf de chauffeur toe en bracht ons naar het park. Aangekomen in het park werden we verwelkomd door grote en kleine beren, achter tralies wel te verstaan. Het is aangenaam wandelen in het park met z'n geweldige watervallen en uiteenlopende bomen, planten en dierenrijk.
Eind van de middag worden we met taxi weer terug gebracht naar de stad, waar we nog een cappuccino met croissant hebben genuttigd bij James Bakkery. S'avond over de avondmarkt gelopen en daar gegeten daarna bij hotel nog wat gedronken buiten onder de veranda in de hangmatten, bleef nog lang gezellig.

VRIJDAG 24-1-14 VIENTIANE
Om 7:30 na het ontbijt een lange dag tegemoet in de bus waarbij we onderweg een local market en in VANG VIENG de vismarkt langs de kant van de weg bezocht.
Omstreeks 19:30 komen we aan bij One inn hotel, na snel opgefrist lopen we de stad in en treffen we bij een local restaurantje een vietnamees sprekende eigenaar Pete (niet opdringerig) we lopen verder over de avondmarkt en besluiten terug te lopen naar Pete, waar we heerlijk noodles hebben gegeten en gezellig hebben gepraat met Pete en zijn kokkin. Aangezien zij geen sterke drank mogen serveren mogen we ons zelf gekochte Vodka nuttigen met hun gekochte cola bij de buren.
Omstreeks 22:30 bedje in en oogjes toe voor de lange reis van morgen.

ZATERDAG 25-1-14 SAVANNAKETH
Na het ontbijt stappen om 8:00 bus in en rijden langs een bekende herkenningspunt van de stad nl. de overwinningpoort PATUXAI. Het is de laotiaanse versie van de Arc de Triomphe in Parijs. Verder langs het museum van Padantang met buddiboom waar liggende en zittende stenen boedha's aan het bidden zijn. Via de lokale markt met groente, fruit, kleding en levende dieren zoals aapje aan ketting, eenkhoorn in blauwe netten, levende en dode ratten. Zodra verkopers ons fototoestel zagen doken ze boos weg want dit is al lange tijd verboden.
Na 500 km komen we aan in Savannaketh bij onze luxe ruime Hoongtiph hotel. Rond 20:30 lopen wij George, ...., Robert en Manfred plaatsje in waar niet veel te beleven valt en eten ik een heerlijke spaghetti Cabonnara bij een eetgelegenheid waar op 1 na van de bediening geen engels spraken en konden we voor George (die altijd honger heeft) geen 2e portie bestellen (OEPS). Op onze kamer nog drankje gedaan en rond 23:30 bedje in.