LESOTHO - Reisverslag uit Semonkong, Zuid-Afrika van Misterylady - WaarBenJij.nu LESOTHO - Reisverslag uit Semonkong, Zuid-Afrika van Misterylady - WaarBenJij.nu

LESOTHO

Blijf op de hoogte en volg Misterylady

22 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Semonkong

WOENSDAG 22-2-17 LESOTHO
Vandaag vanaf 7:00 een lange, bijzondere mooie rit voor de boeg. Langs de noordelijke Drakensbergen, met uitzicht op indrukwekkende tafelbergen, rijden we via de grens het prachtige Lesotho binnen, ook wel het `KONINKRIJK IN DE HEMEL’ genoemd. Dit onafhankelijke koninkrijkje, dat volledig door Zuid-Afrika wordt omringd, ligt op een hoogte tussen de 1400 en de 3500 meter.
Zodra we Lesotho binnen rijden, lijkt het alsof de tijd heeft stil gestaan en is het duidelijk dat we ons in een ander land bevinden: het land van de BASOTHO (dit is een trots volk die zich kleedt in kleurige dekens en wollen mutsen en dat zich vooral te voet of te paard verplaatst) We verlaten de ‘hoofdweg’ en gaan de bergen in. Tegen de verre heuvels aangeplakt liggen kleine dorpjes. Landinwaarts wordt het bergachtiger en de weg almaar steiler en hoger naar onze uniek plaatsje Semonkong.
Aangezien het daar ook enorm geregend had was voor bus niet mogelijk om bij de lodge te komen en werden we met 4x4 drive auto's verder vervoerd naar onze lodge Semonkong.
Deze rustieke, huiselijke lodge in het hart van Lesotho, gebouwd van steen en riet ligt op de oostelijke hellingen van de Thaba Putsoa, en biedt je een glimp van het leven in Lesotho en aangezien wij 113 ongelijke trappen hoog werden ondergebracht hadden we zeker een geweldig mooi uitzicht maar helaas was de verlichting in de avond niet optimaal aanwezig en hadden we zeker het licht van de mobiel nodig om veilig in onze lodge te komen (ach de charme van het land).

DONDERDAG 23-2-17 LESOTHO vrije dag
Om 8:30 buiten ontbijten bij de lodge dat ligt aan de aanvoerroute tussen 2 dorpen die alleen via paard en ezel bereikt kunnen worden. Om 10:00 bestijgen we met 5 personen (Roos, Guus, Selma, Vincent en ik) ons aangewezen paarden die ons naar de hoogste waterval van Zuid Afrika zullen brengen via een geweldige mooie route via de binnenlanden, dit is een unieke ervaring voor alle deelnemers die nog nooit paard hebben gereden. Rond de klok van 13:00 komen we weer aan bij onze lodge waar we een lunch buiten nuttigen. Aangezien het paard rijden goed is bevallen stijgen we (Guus, Roos en ik) om 15:00 een ezel om op deze manier een town tour te maken in Semonkong. Dit is natuurlijk veel bekijks en lachen voor de locals om blanke mensen op een ezel te zien rijden. weer een geweldig avontuur.

VRIJDAG 24-2-17 LESOTHO vrije dag
Na het ontbijt wandelen we met een groepje naar het dorp waar we onderweg mannen/jongetjes tegen komen die lopen door de velden en hoeden de koeien. Geiten grazen langs de wegen, en zo nu en dan flitst een man op een tenger paard/ezel voorbij. Vrouwen zitten voor hun (ronde) huisjes of vegen met een zelfgemaakte bezem het erf aan.
Vele locals zijn gehuld in voor het land bekende Basotho dekens Wat de betekenissen van deze kleden zijn voor de locals krijgen we in het dorp uitleg van Elizabeth (medewerkster lodge).

De dekens zijn halverwege de negentiende eeuw geïntroduceerd door Engelse handelaren en kennen derhalve een relatief korte geschiedenis. Desondanks behoren de dekens tot één van de meest in het oog springende tradities. De deken kenmerkt warmte, die door de bevolking geassocieerd wordt met vruchtbaarheid. Jonge bruiden dragen constant een deken of een warme shawl rond de heupen tot ze in verwachting zijn van hun eerste kind.

Vrouwen dragen de dekens ook de rest van hun leven. Ze slaan hem om de heupen of rond de borst, zodat de handen vrij zijn om het werk in huis te doen of de baby's te voeden. Kinderen worden in een deken op de rug gedragen. Mannen zijn geheel gehuld in een deken, waarbij slechts één arm vrij is. Het kledingstuk wordt met gratie gedragen.

Er zijn verschillende dessins, maar vrijwel allemaal kennen ze contrasterende strepen in felle kleuren. De Basotho zorgen er voor dat de strepen tijdens het dragen verticaal lopen. Ze geloven dat horizontale strepen de groei, ontwikkeling en gezondheid kunnen belemmeren.

De dekens zijn warm in de winter en houden de warmte buiten in de zomer. Tijdens de regen blijft de drager van de deken relatief droog; het materiaal absorbeert de regen niet. De deken blijft dan ook licht om te dragen. Tot slot is de deken vuurbestendig. Erg handig bij het open vuur.

Na haar uitleg vervolgen Roos en ik een wandeling door het dorp en bekijken we de verzamelplaats waar alle paarden en ezels worden gestald. We bekijken de pubs en winkels die gehuisvest zijn in zelf gemaakte met ijzeren platen gebouwtjes.
Middag een heerlijke bord Spaghetti Bolognese met blauwe kaas salade bij de lodge genuttigd en helaas rest van de middag vanwege de regen in de lodge met open haard vuur verbleven.