Zuid Afrika - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Misterylady - WaarBenJij.nu Zuid Afrika - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Misterylady - WaarBenJij.nu

Zuid Afrika

Blijf op de hoogte en volg Misterylady

25 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

ZATERDAG 25-2-17 GRAAF REINET
Om 5:00 worden we weer met de 4x4 door het dorp naar onze bus gebracht om van daaruit via rots- kei wegen onze weg te verruilen van de bergen van Lesotho voor het vlakkere gedeelte van het land, ‘de Karoo’, een ruig semi-woestijngebied dat ongeveer een derde deel van heel Zuid-Afrika beslaat. De enorme vlaktes worden hier en daar onderbroken door bergruggen, af en toe rijden we door een boerendorpje.
Aan het eind van de dag arriveren we in Graaff Reinet ('Graaf' wordt ook wel de ‘Juweel van de Karoo’ genoemd. Het is dan ook een bijzondere plaats met een lange geschiedenis, omdat het één van de oudste Europese stadjes in Zuid-Afrika is.) In dit plaatsje kunnen we weer in het dorpje bij een zelf uitgekozen restaurant gaan eten en dit was een succes een heerlijke wrap met kip en drankje voor € 5,00 genuttigd (waar kom je dat nog tegen).

ZONDAG 26-2-17 TSITSIKAMMA
Om 6:00 werden we opgehaald door Chantelle om naar de Vallei der Verlatenheid te gaan, dit maakt deel uit van het Camdeboo National Park een prachtig natuurgebied met struisvogels, springbokken, steenbokken, koedoe's jakhalzen, zebra's etc. en mooie steile rotsformaties tot wel 120m hoog, geweldig uitzichtwaar je kilometers ver kan kijken over het vulkaan gebergte en mooi zicht op de oude nederzetting Graaff Reinet.
Na de koude rit nuttigen we nog een ontbijt in de lodge onder het genot van een kopje warme chocolademelk aangeboden door onze gids Chantelle. Rond 11:00 vertrekken we met de bus op weg naar het Daniell Cheeta project in Kirkwood. Na eerst je handen en schoenzolen gedesinfecteerd te hebben door de gids werden we langs diverse ruimtes geleid waar stokstaartjes, luipaarden, cheeta's, leeuwen, hyena's, ezels, etc. te zien zijn. Het geheel heeft de indruk dat dit meer een dierentuintje is, waar allerlei kat achtigen worden getoond. Het aaien van een erg tamme cheeta moet het hoogtepunt zijn maar het zegt genoeg. Na hier ook nog een lunch te hebben genuttigd gaan we verder op weg door de onherbergzame Karoo, gaan we via het plaatsje Avontuur de Tsitsikammabergen in en hebben we uitzicht op de Indische Oceaan. Het Tsitsikamma National Park vormt een beschermde kuststrook van zo’n 100 kilometer lang waar het gebergte spectaculair en grillig de zee in verdwijnt.
Om 17:30 aangekomen in ons geweldig Tsitsikammalodge doen we buiten een drankje op de verjaardag van Guus. Onder het genot van een drankje aangeboden door Guus hebben we een diner buffet genuttigd.

MAANDAG 27-2-17 TSITSIKAMMA - PLETTENBERG
Om 9:00 moeten we helaas de mooie lodge verlaten en vertrekken we via stormsrivierbridge waar het regenwoud en de oceaan elkaar ontmoeten. Een mooie ottertrial wandel route gemaakt door de dicht begroeide bomen en steile rotswanden geven het een ruig karakter als je over de lange gespannen hangbrug loopt over de kolkende golven. Na deze route heb ik een poging gewaagd om een duik te nemen in de Indische Ocean maar die is zo verrekte koud dat ik na 1 duik me graag weer opwarmde op het strand.
Na een lunch en het zien van otters die daar vertoeven en geweldige golven die kaatsen op de rotsen vervolgde we onze naar Plettenberg.
Loop van de middag komen we aan bij Plettenberg Bay (jeugdherberg)
Vanwege nog het zonnige weer zijn we drankje wezen doen bij een strandbar aan zee en in de avond met Selma, Ria Vincent en Roos aan het strand gegeten bij een vis restaurant.

DINSDAG 28-2-17 via KNYSNA naar OUDTSHOORN
We rijden vandaag naar Knysna (spreek uit ‘nijs-na’), een gezellig klein stadje waar net als alle grotere steden in Afrika, heeft ook het kleine Knysna sloppenwijken. Duizenden mensen leven en wonen in een totaal ander Zuid-Afrika dan wat de meeste toeristen (én Zuid-Afrikanen) ooit zullen zien.
Onwetendheid en angst zorgen ervoor dat de blanken de townships als gevaarlijk beschouwen. Samen met een plaatselijke bewoonster maken we een wandeling door de township en we zien direct dat de vriendelijke bevolking er het beste van probeert te maken en dat men ondanks de vaak slechte omstandigheden trots is op hun wijk. Tevens bezoeken we een winkeltje en schooltje. Onze lunch nuttigen bij Mary en haar moeder die een zelf thuisgemaakte lunch voor ons hebben klaar gemaakt.
Eind van de middag komen we aan bij Oudtshoorn Inn in Oudtshoorn.

WOENSDAG 1-3-17 MONTAGU
In de ochtend rijden we naar het Cango Ostrich farm waar we een rondleiding kregen waar we ruim uitleg kregen over deze boeiende en sterke vogels. Als eerst werd ons struisvogelleder, veren en eieren getoond en laten voelen. daarna mochten we er 1 met de hand voeren en kregen een struisvogel nekmassage door met een emmer met voer voor je te houden zodat de vogels van achteren via je nek uit de emmer voer komen pikken. Ook de mogelijkheid om op de eieren te gaan staan om te laten bewijzen hoe sterk die zijn.
Hierna vervolgde we onze weg via de prachtige “Route 62”, de Afrikaanse variant van Route 66. Deze prachtige route slingert door landbouwstadjes en langs fruit- en wijnproducerende ‘dorpies’. In de middag kwamen we aan bij hotel Mimosa in het pittoreske dorpje Montagu waar we heerlijk konden genieten van het zwembad met een wijntje. In de Avond hadden Selma en Ria een restaurant besproken waar we in de binnentuin een overheerlijke struisvogel filet heb gegeten

DONDERDAG 2-3-17 KAAPSTAD via STELLENBOSCH
Om 8:00 vertrekken we met de bus en bezoeken we onderweg studentenstad Stellenbosch, de “Eikenstad” en is na Kaapstad de oudste stad in Zuid-Afrika en vol met monumentale Kaap-Hollandse en Victoriaanse panden. Na verblijf van 10:30-14:30 vervolgen we onze weg en komen we aan bij Anura (frog) wijnerij waar we een korte rondleiding kregen en daarna 6 wijnen proeven met een kaasje erbij.
Na nog een klein stukje rijden komen we aan bij hotel Lady Hamilton in Kaapstad. Avond gezellig gegeten bij Van Hunk die moeite deden om een stokbroodje knoflook voor ons te maken, hier ook de traditionele Bobotie gegeten.

VRIJDAG 3-3-17 KAAP DE GOEDE HOOP
In de ochtend op weg naar de zwartvoet pinguïns kolonie in Boulders Bay. (Te schattig voor woorden) Vervolgde onze weg langs de kust met aan de kant de 12 apostelen gebergte en andere kant de Atlantische oceaan. Aangekomen bij Cape of Good Hope park begon het weer te regenen en hebben ons laten verplaatsen in de bus ipv de wandeling. Snel een foto van het bord van Kaap de Goede Hoop en weer door.

ZATERDAG 4-3-17 ROBBENEILAND - TAFELBERG
Om 8:00 met een taxi naar het Waterfront om daar op de boot te stappen naar Robbeneiland. Tijdens het wachten op vertrek werden we vermaakt door de robben die rond de boot zwommen. Na een half uur komen we aan op het eiland en verplaatsen we ons met de bus door het dorpje en bezoeken de gevangenis waar Nelson Mandela 18 jaar heeft vastgezeten. Daar kregen we van een oud gevangenen uitleg over zijn verblijf aldaar ook kregen we de cel van Mandela te zien. Terug in de haven hebben we daar een lunch genuttigd en toen weer met een taxi door naar de tafelberg. Bij de tafelberg ruim 1 uur moeten wachten tot we met de sweefspoor (kabelbaan) 1000 meter naar boven worden gebracht. Het was zo'n helder weer dat het een mooie wandeling werd met geweldige vergezichten, de moeite waard. Als afsluiting van deze mooie dag en vakantie hebben we heerlijk in het zonnetje bij Van Hunk een wijntje gedronken en tevens onze laatste avondmaal genuttigd in Zuid Afrika. Rond de klok van 20:00 wordt de groep opgehaald die deze avond/nacht weer naar huis vliegen. Om 00:30 zijn we klaar voor vertrek en om 11:30 landen we op schiphol. Met de trein richting Arnhem waar zus ons om 14:00 oppikken en thuis brengen. Dit is het einde van een enerverende, bijzondere Zuid Afrika avontuur.