MAKASUTUPARK, STRAND & VERTREK 15 T/M 17 FEBR 2013 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Misterylady - WaarBenJij.nu MAKASUTUPARK, STRAND & VERTREK 15 T/M 17 FEBR 2013 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Misterylady - WaarBenJij.nu

MAKASUTUPARK, STRAND & VERTREK 15 T/M 17 FEBR 2013

Blijf op de hoogte en volg Misterylady

17 Februari 2013 | Gambia, Kololi

VRIJDAG 15 FEBRUARI 2013
Om 7:30 wekkertje ging af want om 8:00 komt taxi SanYang ons ophalen, die netjes op tijd was. Op weg naar het bekendste park van Gambia "Makasutupark". Dit 1000 hectare grote gebied grenst aan de Mandina Bolong rivier en biedt een diversiteit aan flora en fauna. Zo zijn er mangrovebomen, zandvlaktes, bavianen en vele Afrikaanse en Europese vogels. Begeleidt door een gids die alles verteld over het eco systeem in het park en hoe deze ontstaan is. Uiteraard een bezoek aan Makasutu’s lokale Marabou (medicijnman) en tocht over de rivier in een uitgeholde boomstam niet ontbreken niet. Aangekomen werden we verwelkomd door manager Baba en werd ons een gids Bax toegewezen, die ons eerst voorzag van Nescafe en een koekje.
Om 9:30 begonnen onze forestWalk die indrukwekkend begon na 50 mtr kwamen we een grote groep Babboons tegen moeders met kleintjes op hun rug liepen langs en om ons heen. Wauw wat een geweldig gezicht en zo relax. De walk ging verder met veelal uitleg over verschillende bomen (coconut, glu, camel, citrontree, etc.). Aangekomen bij een hutje waar medicijnman Marabou zat werd ons zijn verhaal verteld (langdradig). Verderop was een man bezig om boomstammen handmatig te splitsen met eigengemaakte gereedschap, indrukwekkend om te zien hoe hard deze man lichamelijk aan het werken was. Verderop zat een man hoog in de boom sap te tappen. Deze man klom met blote voeten en eigengemaakte tuigje om zijn middel in de boom. Een echte monkeyman. Dit sap mochten wij op de verzamelplek proeven, was niet onaardig maar laat je dit sap enkele uren staan dan wordt het alchohol percentage zo hoog dat het volgens de gids niet meer drinkbaar is, helaas gingen we dit niet uitproberen. HAHA. Na deze 2 uur durende walk zijn we in een kano de Gambia Rivier overgevaren, daar waar een stel Gambiaanse kinderen in het water aan het spelen waren. Terug van deze vaart werd ons een Africaanse lunch aangeboden (Rijst, Benediche, Sate, Ladyfish en div. groente) Tijdens onze lunch werden we vermaakt door Jula muziek, bestaande uit 3 djembe's en 6 gillende ehhhhhhh zingende in Jula kledende dames. Na dit aangehoord en de gelunch te hebben zijn we toch nog even voor de helft over de Woodcraft Markt gelopen maar aangezien het opdringerigheid van de verkopers zijn we (gillend) weggelopen. Rond 16:00 waren we weer bij onze lodge en nog ff genoten van het zonnetje. S'avonds bij MacLuna's heerlijke crabsoep gegeten en Malibu's gedronken. Met Bart en de dames teruggereden naar de lodge en met voldaan gevoel het bedje in.

ZATERDAG 16 FEBRUARI 2013
Om 9:00 werden we gewekt door de ontbijtservice. We zijn nog bij Wim & Pia op de compound geweest, daar waren ze bezig om zelfgemaakte betonnen ringen in de 9 mtr handmatig uitgergraven put te plaatsen dit is al eerder een keer mis gegaan, dus nu op hoop van zegen stonden ze met z'n 10en rondom te put om deze ring handmatig te laten zakken. Na wrikken en wringen zat deze eindelijk op zijn plaats, op naar de volgende. Om 11.30 kwam taxi SangYang ons ophalen om ons bij Sunrise op de beach af te zetten. Daar stapte ook een grote groep Afrikaanse mensen uit een bus die zich op dezelfde plek als wij hun dag gingen doorbrengen.
De rust die we eerder hadden bij Sunrise werd nu verstooord door harde muziek en voetballende Afrikanen. Na een verse juicesap (banaan eigenhandig geprakt met sinaasappel eigenhandig geperst door de juiceman) werd ons door hem ook gebracht op ons ligbedje.
Onder het genot van dit sapje lag verderop op het strand ook een grote stier zich heerlijk te vermaken in het zand, wat een leven. Halverwege de middag begon de aangekomen groep zich uit te leven door zelf muziek te maken en spelen, (konden ze beter niet doen) dan maar de harde muziek uit de boxen dat klonk beter. Om 17:30 hielden wij het voorgezien en werden door een taxi vriend van SanYang naar de lodge gereden om ons heerlijk op te frissen. Voor de laatse avond met Wim, Pia en Bart heerlijk gegeten (shrimps in currysaus met chips). Ook Musa & Robert kwamen om samen wat te drinken. Na alles afgerekend te hebben met Bart zijn we in een taxi teruggegaan naar de lodge en het bedje in.

ZONDAG 17 FEBRUARI 2013
De laatse dag van de vakantie is aangebroken toen ik nog een laatse frisse douche wilde nemen kwam ik erachter dat het water op was dus hopen en op goed geluk hoop ik heel gauw de generator te horen om het water weer aan te vullen. Dit duurde wel heel lang maar uiteindelijk ja hoor daar slaat de generator aan en kan ik gaan douchen. Na deze heerlijke douche zijn we Wim, Pia en de boys gedag gaan zeggen, Woory & Bartje bij MacLuna's afgezet en gelijk ook Amie gedag gezegd, heeft Bart ons naar het vliegveld in Banjul gebracht. Daar waar niks te doen was dus konden zo doorlopen en de tassen inchecken, ook moest er een verkalring geschreven worden dat wij vertokken uit Gambia, dit werd voor ons gedaan door de douane jongens ja dat gaat niet voor niks, want nadat zij het hadden ingevuld vroeg hij mij wat ik hiervoor over had, mijn antwoord was een SMILE per slot zijn we in de SMILEY COAST OF AFRICA. Hij deed het er maar mee maar vrolijk keek hij er niet bij. In de wachtruimte dat heerlijk buiten was hebben ik een baquette tonijn gegeten en toen was het echt tijd om richting vliegtuig te gaan. Via hetzelfde busje waar we mee heen kwamen reden we richting vliegtuig die ook weer op loop afstand verder stond. Na ingestapt te hebben en gesetteld vlogen we om 13:00 de lucht in op weg naar het koude Nederland. Na vlotte reis van 6 uur vliegen, landen wij op schiphol. Ook daar verliep alles vlekkeloos en was het wachten op onze taxi Max die ons zou komen ophalen. Om 21:00 kwam hij aangelopen met een vriendin van Mariette, door naar Uden en vandaaruit ben ik gelijk doorgegaan naar Huissen. Daar kwam ik rond 00:00 aan en heb nog het een en ander gedaan en toen rond 3:00 toch maar het bedje in met een gevoel van:
GREAT AFRICAN EXPERIENCE
LOT OF LOCAL AFRICAN IMPRESSION
ENJOY THE TRIP AND LOCATIONS
De 1e en laatste keer om Gambia te ontdekken, op naar een andere locatie in Afrika.